Skip to main content

dugaan awal tahun.

hey guys. miss me? =p
cuty da nak abes.tapi baru ade mase nak tulis blog kan.
tapi takpe lah. asalkan ada semangat nak tulis tuh.
permulaan tahun 2013 ne banyak dugaan betul.
1stly, car accident then laptop rosak then result yang tak
memuaskan. yang car accident tuh paling kelakar sebab tak
memandu pon cuma kete tuh gerak sendiri. my bad? yahh.
tapi takpelah. sume dah berlaku kan. "life must go on", well said.

um. tapi apa yang berlaku mesti ada hikmah bukan? sampai
sekarang laptop tak tahu lagi condition mcm mane. life without
laptop? I have to admit so bad. yelah, kalo tak memang maen
game la cuty cuty macam ne kan? hehehe. tapi sejak laptop rosak
banyak jugak benda bole buat. hahaha. contohnye, tengok tv series
yang ada dekat hard-drive. kalo tak nak tengok berturut-2  mmg
tidak lah. currently, addict to GG(gossip girl). hahaha. any gg fans
here? actually, dulu tak minat pon gg. tibe tergerak nak tengok
then rase best pulak.

2nd thing yang aku buat baca buku.haha. tapi bnyk tengok series
dari baca buku. hahah.ok, sini aku nak kongsi sikit pasal buku yang aku
bace rasenye 2 hari lepas kot. buku ne dapat mase aku buat asasi
then sekarang baru nak bace. teruk bukan? haha. tapi takpe asalkan
baca lah. ok, this book entitled "bisikan sirr" by Hj. Ibrahim Mohamad.
published by Khazanah Dinniyah. pernah baca? if not it is highly
recommended. ehhe..tapi tak tahu lah still available or not.

Dalam buku ne ade banyak sirr (rahsia) ngn sajak. aku nak kongsi
satu sirr ne yang aku rase macam "whoa! tak pernah pon terpikir
macam tuh". dy pasal hilang kasih sayang seorang anak terhadap
ibu bapanya. bila anak da besar mereka lupakan orang tuanya.
sebab apa? aku rasa mesti ramai pikir sebab mereka da
dikaburi kejayaan duniawi.

itu mungkin salah satu sebab tapi dalam buku ne ia berpunca
dengan ibu bapa yang bergantung kepada anaknya bila bekerja.
terkeliru, niat mereka sebenarnya. walau pada dasarnya baik
tapi ibu bapa umpama mendoakan kematian anak, kerana
membebankan dan menyusahkan. sebab pergantungan ibu
bapa bukan terhadap anak tapi terhadap Allah. Ibu bapa
berkorban beri ilmu kepada anak-2 adalah jihad tapi
akan jadi sia sia jika ada syirik di sisi Allah.

umm..nampak logik bukan? sebab aku rasa kadang
kadang ada ibu bapa terlalu berharap kepada anak
anak untuk bantu mereka bila da besar. mungkin
sebab itu Allah menguji kita denga memdamkan
kasih sayang kepada orang tuanya bila da besar. semoga
kita dapat betulkan niat kita pada zahirnya.

banyak lagi nak kongsi. tengoklah jika ada masa. hehehe.
till here then.
avec amour=)

Comments

Popular posts from this blog

faith or honesty?

Assalamualaikum, jwb eh. tak jawab dose. hehe. okay, firstly, I wanna wish HAPPY EID ADHA to all muslim. rasenye masih belum terlambat lagi kan? aku tak tahu sejak menjak aku rasa happy sangat. walaupun semester ini agak sukar aku masih mampu tersenyum.=)) apa pon, kita mestilah senyum sama ada duka ataupun ceria. barulahh hidup ceria! back to my topic. this time I wanna give my point of views on honesty and faith. which one is very important? I'm quite sure many of you/us will choose honesty rather than faith. either in relationship or not, honesty is the most priority. what is SO important about honesty? hum.. okay, mungkin rasenya jika tiada kejujuran ia membuatkan sesuatu perhubungan itu goyah. dan kita pon mengenepikan soal kepercayaan. apa kepercayaan tu tak penting ke? jika aku diberi pilihan, aku akan pilih kepercayaan dahulu baru kejujuran. jika difikirkan semula, memang kedua-dua ini penting. cuma bersyukurlah jika kita dapat keduanya dalam setiap oran

have a great new year. 2014.

welcome year 2014. fuhh. dengan kehadiran tahun baru ini. umur pon makin meningkat. semakin tua rasenye diri ini. hihi. apa pun, masa untuk bukak lembaran baru kan? selalu bila new year je, bile new year je..mesti orang tanye. ape azam baru? jika sebelum aku rasa pernah aku cakap takde azam. (eh yeke? kalu salah betulkan lah.) aku harap tahun nie aku dapat : # tamatkan degree. # get a job. # bahagiakan orang di sekeliling especially parents. # jadi lebih berilmu. # meet my girlfriend. (eh?!) hahaa # penuhkan entry blog. bole ke? hum..yang lain tak terpikir lagi. semoga ape yg diharap tercapai lahh kan. aminn. hehee. walau ape pun azam kita, make sure have a good one. p/s: lame tak letak gambar. rase bosan pulak blog takde gambar. hehh happy new year from me. bye =)

hidup jangan jadi palesit.

hello bloggers! semester baru dah kembali. marilah kita mulakan niat untuk menggapai bintang di langit. hebat bukan? nak mulakan sesuatu mestilah dengan sesuatuyang baik. walaupun kita tak yakin tapi janganlah putus harapan. usaha dan tawakal haruslah istiqamah. mudah mudahan kita berjaya sesuatu hari nanti. semester kali ini bermula dengan baik dan jadual pon best. walaupun tak dapat semua yang diharapkan, sebahagian daripadanya pon sudah memadai.semester kali ini, aku dan kawan kawan sekelas sudah mula berpecah.tapi takpa lah, bukan tak jumpa kan dekat luar?.. okay, berbalik pada tajuk. "hidup jangan jadi palesit". dalam perkataan lain "bloodsucker" (lain lahh sangat kan.) apa apa jelah asalkan korang paham. manusia sekarang memang macam itu kan sekarang ne?? suka menerima namun tidak mahu memberi. walaupun dalam Islam kita diajar agar tidak mengharapkan apa apa balasan dalam setiap pemberian kita, namun dari segi adabnya tak molek bukan? kemuliaan